III sesja Akademii Przywództwa Liderów Oświaty (APLO)
26-27 kwietnia odbyła się III sesja Akademii Przywództwa Liderów Oświaty (APLO), tym razem w formie zdalnej. Przedmiotem był rozpoczęty na wcześniejszym spotkaniu temat komunikacji i zarządzania relacjami.
Już czas pandemii pokazał bardzo dobitnie znaczenie dobrego przywództwa w edukacji, w szybkości reakcji, jakości komunikacji z rodzicami, uczniami, otoczeniem szkoły. Otrzymujemy wiele sygnałów, że nasi absolwenci poradzili sobie dużo lepiej niż inne placówki – mówi Zofia Dzik, prezes Instytutu Humanites – Dziś szkoły oprócz wszystkich dotychczasowych wyzwań, w tym coraz bardziej ograniczonych budżetów samorządowych, stają przed wyzwaniem związanym z integracją dzieci i młodzieży z Ukrainy.
W kryzysowych momentach widać jak ważne stają się umiejętności lidera z zakresu zarządzania relacjami i komunikacją. Dostrojenie komunikacji do odbiorcy, ustalenie celu spotkania, tworzenie przestrzeni do dialogu, potwierdzenie ustaleń z rozmowy to wydawałoby się dosyć oczywiste punkty dobrej rozmowy. Okazuje się, że praktyka często wygląda inaczej. W trakcie sesji uczestnicy mieli możliwość przećwiczyć te zagadnienia.
W trakcie spotkania poświęcone dużo czasu na teorię, ale również na pracę w grupach.
Jaki jest cel APLO?
Rozwój świadomego, ciekawego świata oraz ludzi, szczęśliwego i wrażliwego społecznie człowieka. Rozwój osobowości i kompetencji społecznych młodego pokolenia na miarę wyzwań XXI wieku i nieznanej przyszłości, którą niesie rewolucja cyfrowa, poprzez rozwój przywództwa w edukacji. System oświaty, powinien odpowiadać nie tylko za cele dydaktyczne i przygotowanie do testów, ale również, we współpracy z rodzicami, za cele wychowawcze związane z kształtowaniem osobowości, systemu wartości młodego pokolenia i jego kompetencji społecznych. Dlatego też nadrzędnym celem programu jest wzmocnienie przywództwa w oświacie i dążenie do systemowej zmiany w zakresie kształcenia kadr zarządzających oświatą.
Akademia Przywództwa Liderów Oświaty (APLO) jest innowacyjnym programem rozwoju przywództwa w systemie oświaty opartym o pracę z wiodącymi wykładowcami ze świata biznesu, psychologii, innowacji społecznych, socjologii i pedagogiki, kształcących czołowych liderów biznesu. Elementem programu jest również 4-6 miesięczna indywidualna współpraca uczestników Akademii z coachem/mentorem z wysokiej kadry zarządzającej z biznesu. Zainicjowanie APLO zapoczątkowało w polskim systemie edukacji dyskusję i prace nad przywództwem w edukacji. Do tej pory pracowaliśmy z ponad 600 dyrektorami z całej Polski.