Innowacyjne projekty w ramach APLO II w powakacyjnej odsłonie
Jak w dzisiejszej szkole wprowadzać innowacje, gdy na co dzień tyle energii dyrektorów idzie na tematy administracyjne wynikające z reformy, na pracę nad przywracaniem energii <!–more–>i integrowaniem zespołu nauczycieli, z których wiele wyszło poranionych z wiosennego strajku, a przed szkołami potencjalny strajk włoski? Dyrektorom często towarzyszy poczucie bezsilności, a przecież w szkole pracujemy przede wszystkim sobą. Z poszarpanym poczuciem godności, poczuciem bezsilności. Dlaczego społeczne fundusze są dostępne na wiele celów, a nie ma ich na godne wynagrodzenia dla tych, którym powierzamy rozwój intelektualny i emocjonalny naszych dzieci trudno wchodzić na lekcje naładowanym dobrą energią? To spoczywa na barkach dzisiejszych dyrektorów szkół.
Za nami intensywny, pierwszy po wakacjach zjazd naszej specjalnej edycji APLO (#AkademiaPrzywództwaLiderówOświaty) – Lider w Zmianie. Kilkanaście innowacyjnych projektów, które zmienią filozofię pracy szkół i będą inspiracją dla innych placówek jak można tworzyć przestrzeń, w której dzieci uczą się nie tylko to testu, ale uczą się myśleć, uczyć, zaciekawiać światem i nie boją się brać odpowiedzialności.
W pięknym miejscu, Stodoła/Oczyszczalnia, pracowaliśmy merytorycznie nad filozofią wdrażania zmian, przypominając o często zapominanym etapie – utrwaleniu zmiany, o tym, że napisanie dokumentu i poinformowanie o nim mailowo – jest często mylnie uważane za wdrożenie zmiany…
Ale jednym z najważniejszych obszarów naszej pracy, było inspirowanie dyrektorów do dbałości o siebie, o swoją energię. Trudno zapalić innych, gdy samemu się nie płonie, gdy wypalamy się, gdy mamy poczucie zaniedbywania naszego prywatnego życia…
Mocnym przeżyciem była również praca nad ograniczającymi przekonaniami, które wielu z nasz niesie często od dzieciństwa, że np. na wszystko, w tym na miłość musisz zasłużyć…