Search for:
  • APLO
    • Idea APLO
    • Trenerzy i wykładowcy
    • Coachowie / Mentorzy
    • Program APLO
    • Rekrutacja APLO 2025
    • Poprzednie edycje APLO
    • Opinie o APLO
    • Galeria
  • APLO II LEWZ
    • Idea APLO II
    • Program APLO II
    • Coaching / Mentoring II
    • Poprzednie Edycje APLO II
  • Coaching / Mentoring
    • Coachowie / Mentorzy
  • Klub Alumnów
    • Idea Klubu
      • Sala delle Muse
    • Konferencja EDP
    • 4D Enter
  • Aktualności
    • Kalendarium
    • Inspiracje
  • Media
  • Kontakt
Akademia Przywództwa Liderów Oświaty
  • APLO
    • Idea APLO
    • Trenerzy i wykładowcy
    • Coachowie / Mentorzy
    • Program APLO
    • Rekrutacja APLO 2025
    • Poprzednie edycje APLO
    • Opinie o APLO
    • Galeria
  • APLO II LEWZ
    • Idea APLO II
    • Program APLO II
    • Coaching / Mentoring II
    • Poprzednie Edycje APLO II
  • Coaching / Mentoring
    • Coachowie / Mentorzy
  • Klub Alumnów
    • Idea Klubu
      • Sala delle Muse
    • Konferencja EDP
    • 4D Enter
  • Aktualności
    • Kalendarium
    • Inspiracje
  • Media
  • Kontakt

Blog

Akademia Przywództwa Liderów Oświaty > Media > Artykuł: Dzisiejsi uczniowie to pracownicy jutra

Artykuł: Dzisiejsi uczniowie to pracownicy jutra

access_time9 grudnia 2018
perm_identity Posted by adebowska
folder_open Media

– ROLA DYREKTORA SZKOŁY WOBEC ZMIAN SPOŁECZNYCH I NA RYNKU PRACY. LIDER CZY ADMINISTRATOR?

Jak co roku początek września to dobry czas na refleksję nad systemem edukacji w Polsce. Powraca wtedy pytanie, czy współczesna szkoła jest w stanie przygotować dzieci i młodzież do funkcjonowania na rynku pracy i życia w społeczeństwie. W tym roku do ponad 30 tysięcy placówek edukacyjnych będzie uczęszczać prawie 5 milionów uczniów. Początek roku szkolnego, to także nowe oczekiwania, nadzieje i pomysły uczniów, rodziców, a także nauczycieli. Zasadnicze pozostaje pytanie, jaką rolę powinna pełnić szkoła w rozwoju młodych ludzi w obliczu zachodzących zmian technologicznych i społecznych.

ROZWÓJ TECHNOLOGII WYMUSZA DYNAMICZNE ZMIANY NA RYNKU PRACY
Świat wydaje się przyspieszać z każdym dniem. Bardziej odczuwalny staje się efekt globalizacji, rozwarstwienia i koncentracji majątku światowego. Rośnie skala nowych zjawisk takich jak: GIG economy, Internet of Things, AI, Blockchain, VUCA, Big Data, itd. Każde z nich całkowicie zmienia sposób naszego funkcjonowania we wszystkich wymiarach życia. Według raportu Towards Reskiling World Economic, Davos 2018 przygotowanego na tegoroczne Światowe Forum Ekonomiczne w Davos w wyniku postępującej rewolucji technologicznej, do 2026 roku ponad 16% ludzi czynnych zawodowo może znaleźć się w sytuacji całkowitego braku możliwości zatrudnienia. Wiele stanowisk zniknie z rynku pracy, bo zastąpi je sztuczna inteligencja. Pojawią się natomiast nowe zawody, o których jeszcze nie wiemy.

Wydaje się, że współczesna edukacja nie nadąża za tymi zmianami, zarówno w zakresie treści jak i metod nauczania. Badania dotyczące współczesnego rynku pracy wskazują, że coraz częściej pracodawcy poszukują wśród kandydatów przede wszystkim kompetencji miękkich takich jak: zdolności interpersonalne, umiejętność uczenia się, otwartość umysłu, oryginalność rozumowania, czy myślenie systemowe, a w ramach niego umiejętność rozpoznawania i rozumienia, zdolność krytycznego osądu, analizy, podejmowania decyzji. Globalne firmy takie jak E&Y, Google czy Facebook ogłosiły, że wykształcenie formalne nie jest już najistotniejszym czynnikiem przy rekrutacji. Najważniejsze stają się zdolności interpersonalne i osobowość kandydata.

– Po to, aby szybko reagować na zmieniające się okoliczności, trzeba mieć kompetencje, które wspierają samosterowność człowieka, jego wewnętrzny kompas i jego zdolność krytycznego myślenia. Kluczowe dziś na rynku pracy kompetencje, takie jak ciekawość świata, umiejętność uczenia się, budowania relacji i współpracy, samodzielność, wytrwałość i branie odpowiedzialności za podejmowane decyzje są rozwijane w znikomym stopniu w szkole – mówi Zofia Dzik, Ekspert Forum Rad Nadzorczych GPW, inwestor i fundator Fundacji Humanites.

SZKOŁA POWINNA WSPIERAĆ ROZWÓJ ZDOLNOŚCI INTERPERSONALNYCH CZŁOWIEKA
Fundacja Humanites od dziesięciu lat obserwuje, bada i oferuje systemowe wsparcie dla transformacji społecznej, w tym szczególnie dla zmian w oświacie. W oparciu o nasze doświadczenie z różnych obszarów, w szczególności ze świata biznesu, który zdecydowanie szybciej i skuteczniej adaptuje się do zmieniającego świata widzimy, że kluczowa we wprowadzaniu zmian jest rola lidera. Przez wiele lat dyskusja na temat zmian w oświacie skupiała się na roli nauczycieli, niesłusznie pomijając rolę dyrektora. W Fundacji Humanites postrzegamy strategiczną rolę dyrektora szkoły dla zmiany systemowej w edukacji i widzimy dyrektora jako dźwignię tej zmiany. Średnia kariera dyrektora szkoły to 10 lat, w tym czasie ma on kontakt z ok. 1500 uczniów, ich rodzicami oraz nauczycielami. Można powiedzieć, że jeden dyrektor w trakcie swojej kariery ma wpływ aż na 750 tys. Ludzi! To oni na co dzień kształtują szkoły i ludzi, dlatego tak ważne jest udzielenie im właściwego wsparcia.

W związku z tym, kluczowa jest zmiana podejścia do roli dyrektora szkoły. Obecna szkoła potrzebuje dyrektorów z nowoczesnym spojrzeniem na jakość zarządzania, budowania i rozwoju kadry nauczycielskiej, współpracy z rodzicami i otoczeniem szkoły, a także angażowania samych uczniów w przygotowanie młodego pokolenia do życia w szybko zmieniających się warunkach.

DYREKTOR JAKO ANGAŻUJĄCY PRZYWÓDCA
Wychodząc z założenia, że to właśnie lider nadaje ton zmianom w organizacji, wywołaliśmy w Polsce temat Przywództwa w Edukacji. W następstwie dyskusji, w 2011 roku powstała Akademia Przywództwa Liderów Oświaty (APLO). Zakres merytoryczny programu został opracowany na podstawie polskich i międzynarodowych programów rozwoju dla najwyższej kadry zarządzającej w biznesie z uwzględnieniem specyfiki i potrzeb osób zarządzającej w oświacie. W naszej ocenie, jeśli chcemy podnieść jakość edukacji osoby odpowiedzialne za edukację muszą mieć szansę rozwoju na najwyższym poziomie, który do tej pory był zarezerwowany dla najwyższej kadry z biznesu. Nasz program wspiera również ponad 350 wysokiej rangi menadżerów biznesowych, którzy pracują indywidualnie z naszymi dyrektorami jako coache/mentorzy. W tym roku odbędzie się X edycja APLO. Do tej pory akademię ukończyło ponad 500 dyrektorów z całej Polski na wszystkich poziomach edukacji. Najczęściej udział w zajęciach biorą dyrektorzy z dużych aglomeracji, takich jak Warszawa, Wrocław, Kraków, czy Poznań. Dążymy do tego, żeby naszym projektem zainteresowali się również dyrektorzy szkół z mniejszych miejscowości, w których rola dyrektora szkoły jako lidera środowiska lokalnego jest znacznie większa.

– Wierzymy w to, że podnoszenie jakości edukacji, w dużej mierze zależy od lidera, który powinien mieć możliwość rozwoju osobistego i zawodowego na najwyższym światowym poziomie. Możliwość korzystania z doświadczeń, wiedzy i umiejętności ekspertów z różnych dziedzin poszerza perspektywę i otwiera drogę dla nowych rozwiązań mających wpływ na doskonalenie systemu edukacji – mówi Zofia Dzik, Ekspert Forum Rad Nadzorczych GPW, inwestor i fundator Fundacji Humanites.

Tags: Akademia Liderów Oświaty;Akademia Przywództwa Liderów Oświaty;APLO; APLO IIHumanitesLider Edukacji;Program rozwoju dyrektorów szkół;Przywództwo w Edukacji;
Newer Gdy góra lodowa topnieje - John Kotter
Older Rzeczpospolita: Zofia Dzik: Trzeba przygotować ludzi na nową rzeczywistość
Search for:
Ostatnie wpisy
  • Czarne dziury, gwiazdy i przyszłość polskiej nauki. Zakończyliśmy XV edycję APLO
  • “Nie tylko prompting” – wywiad z Zofią Dzik na łamach “hAI Magazine”
  • Osobowość edukacji – wywiad z Zofią Dzik na łamach “Dyrektor Szkoły”
  • „AI, NASA i K3 – nowe technologie i rozwój kompetencji przyszłości” spotkanie w ramach Klubu Alumnów APLO
  • Zakończenie XIV edycji APLO
Ad Banner
Ad Banner
DANE DO FAKTURY:

FUNDACJA HUMANITES – SZTUKA WYCHOWANIA

  • location_on
    ul. Nowogrodzka 56/7, 00-695 Warszawa
  • phone_android
    + 48 690 193 790
  • email
    biuro@humanites.pl
DANE DO PRZELEWÓW:

PKO Bank Polski
93 1020 1042 0000 8002 0240 9068
Jesteśmy Organizacją Pożytku Publicznego o Numerze KRS 0000368820

NIP: 524-27-22-596
REGON: 142641890

 

 

APLO
  • APLO
  • APLO II LEWZ
  • Klub Alumnów
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Media
  • Kontakt
© 2025 Akademia Przywództwa Liderów Oświaty. All rights reserved
keyboard_arrow_up

Korzystamy z plików cookies. Pliki cookie pozwalają na poznanie Twoich preferencji na podstawie zachowań w czasie wizyty na stronie. Kontynuując korzystanie ze strony, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Prywatności. Więcej informacji.

Dane gromadzone za pośrednictwem stron Fundacji Humanites (humanites.pl, aplo.pl, 2godzinydlarodziny.pl, mamrodzine.pl) Przywiązujemy dużą wagę do poszanowania prywatności osób odwiedzających naszą stronę internetową. Gromadzimy dane tylko w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do sprawnego zarządzania naszym serwisem i wykorzystujemy je tylko i wyłącznie w tym celu. Nasza strona automatycznie zbiera niektóre dane użytkowników, w tym: adres IP, typ przeglądarki, typ systemu operacyjnego oraz nazwa domeny, z której użytkownik wchodzi na naszą stronę. Dane te są zbierane w celu zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa serwisu, a tym samym osób z niego korzystających. Wykorzystujemy je do generowania statystyk odwiedzin naszej strony (za pomocą Google Analytics), co pomaga nam sprawnie administrować serwisem, zapewniać mu wysoką jakość merytoryczną, analizować czy struktura strony nie zawiera błędów, itd. Gromadzone dane nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi nasz serwis. Użytkownicy mogą korzystać z naszej strony anonimowo, nie zabiegamy o ich identyfikację, nie wymagamy rejestracji. Nie przekazujemy żadnych gromadzonych przez stronę danych innym podmiotom, nie udostępniamy ich nikomu, chyba że z takim żądaniem zwrócą się do nas uprawnione instytucje państwowe na podstawie odpowiednich przepisów. Polityka dotycząca cookies Nasze strony internetowe: humanites.pl, aplo.pl, 2godzinydlarodziny.pl, mamrodzine.pl wykorzystują pliki tekstowe określane potocznie jako cookies (ciasteczka) m.in. po to, by dostosować serwis do potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych. Stosujemy cookies w celu zbierania informacji o sposobie korzystania naszej strony i poprawnej konfiguracji serwisu, a także w celu zapamiętania ustawień użytkownika (np. język, rozmiar czcionki itp.) Wykorzystujemy cookies do analizy, badań oraz audytu oglądalności, a w szczególności do tworzenia anonimowych statystyk, które pokazują, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron Fundacji Humanites. Wiedza ta pozwala nam ulepszać strukturę i zawartość naszych stron. Cookies używają też serwisy, do których się odwołujemy pokazując np. multimedia. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies, tak by nie zbierały ww. informacji. Brak zmiany tych ustawień oznacza akceptację dla cookies stosowanych na naszej stronie. O tym, jak blokować i ograniczać instalowanie plików cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki lub za pomocą jednego z wielu dostępnych (darmowych) rozwiązań, dowiedzieć się można na stronie http://jakwylaczyccookie.pl/jak-wylaczyc-pliki-coo

Zamknij